23 feb

16. mednarodna orgelska šola in Baročni večer

16. mednarodna orgelska šola in Baročni večer

16. MEDNARODNA ORGELSKA ŠOLA – LORENZO GHIELMI, Italija

Če je prejšnja mednarodna orgelska šola, kjer smo gostili prof. Guntherja Rosta, vodjo orgelskega oddelka na Umetniški univerzi v avstrijskem Gradcu, napovedovala nove smernice pogleda na interpretacijo orgelske literature zadnjih stoletij v povezavi z razvojem sodobne tehnologije in odziv orgelske umetnosti na širjenje elektronskih medijev, pa je 16. mednarodna orgelska šola svoj pogled usmerila v preteklost ter udeležencem poskušala približati vprašanja izvajalske prakse predvsem v baročni orgelski literaturi.

16. mednarodna orgelska šola v organizaciji Slovenskega orgelskega društva in glasbene šole Fran Korun Koželjski Velenje je pod vodstvom priznanega organista in strokovnjaka za staro glasbo Lorenza Ghielmija iz Milana v glasbeni šoli Velenje potekala od 15. do 17. februarja 2018. Šole se je aktivno udeležilo trinajst učencev, dijakov in študentov orgel, ki so tri dni spoznavali predvsem specifiko izvajanja severnonemške in francoske glasbe avtorjev kot so Johann Sebastian Bach, Nikolaus Bruhns, Dietrich Buxtehude ter Nicolas de Grigny, za katero je tokratni predavatelj zagotovo eden vodilnih strokovnjakov. Najmlajši udeleženci, ki so se na 21. regijskem tekmovanju celjske in koroške regije uvrstili na državno tekmovanje mladih glasbenikov Temsig, pa so imeli priložnost predstaviti svoj tekmovalni program ter dobiti pomembne napotke za svoj nastop na državni ravni. Seminar je v različnih dnevih pasivno spremljalo preko dvajset udeležencev, tako učencev, dijakov, študentov kot tudi orgelskih pedagogov iz Slovenije in sosednje Hrvaške.

 

BAROČNI ORGELSKI VEČER

Lorenzo Ghielmi, vodja 16. mednarodne orgelske šole, je že prvi dan seminarja pripravil pravo glasbeno poslastico, vrhunski orgelski koncert, v sklopu katerega so na orglah dunajske firme Allgäuer v orgelski dvorani glasbene šole Velenje zazvenela dela dveh baročnih avtorjev Girolama Frescobaldija in Georga Böhma, ki sta pomembno vplivala na glasbeni slog mladega Johanna Sebastiana Bacha, čigar glasbo smo imeli priložnost slišati v drugem delu koncerta.

Girolamo Frescobaldi, italijanski baročni skladatelj, je večino življenja deloval v Rimu. Že kot otrok je pokazal izjemno glasbeno nadarjenost, njegova dela pa so pomembno vplivala na številne evropske skladatelje. Johann Sebastian Bach je v svojih študijskih letih celo prepisal njegovo zbirko Fiori musicali. Na koncertu smo slišali Toccato con il contrabbasso over pedale iz torinskega manuskripta, Canzono dopo l'Epistola ter Gagliardi II in III.

Še eden od pomembnih vplivov na mladega Johanna Sebastiana je bil nemški skladatelj Georg Böhm, ki je deloval v Lüneburgu in bil najverjetneje Bachov mentor, poklicno pa sta sodelovala celo življenje. S Preludijem, Fugo in Postludijem v g-molu je bila predstavljena glasbena oblika, ki jo je v svojih delih prevzel tudi Bach, zazvenela pa je tudi ena najlepših koralnih prediger na melodijo »Vater unser in Himmelreich« za dva manuala s pedalom, po katerih je Georg Böhm še posebej slovel.

Johann Sebastian Bach je bil v koncertnem programu zastopan s širokim spektrom skladb. Preludij, BWV 1001/1 (v orgelski priredbi izvajalca) in fuga, BWV 539/2 v d-molu iščeta navdih pri violinski glasbi, Aria variata alla maniera italiana, BWV 989 se zgleduje po italijanskih vokalnih glasbenih oblikah, Concerto v G-duru s stavki Allegro assai, Grave in Presto, BWV 592, je priredba dela za orkester Bachovega mecena princa Ernesta Saško-Weimarskega, koncert pa se je zaključil z enim najbolj virtuoznih Bachovih del za orgle, Toccato, adagiom in fugo v C-duru, BWV 564.

Interpret je skladbe izvedel s prefinjenim muzikalnim občutkom za fraze in melodijo, živahno virtuoznostjo in smislom za humor ter s svojimi izvedbami navdušil obiskovalce v polni orgelski dvorani glasbene šole Velenje. Udeleženci 16. mednarodne orgelske šole pa si bodo Lorenza Ghielmija zapomnili tudi kot prvovrstnega pedagoga, ki je znal pristopiti tako k mladim glasbenikom, ki so svojo druženje s kraljico instrumentov šele začeli, kot tudi k študentom, ki so si orgelsko glasbo izbrali za svojo poklicno pot. S svojim duhovitim stilom podajanja je slušateljem pokazal na prvi pogled skrite zanimivosti glasbenih kompozicij in jih vzpodbudil k iskanju novih razsežnosti pri interpretaciji orgelske glasbe.

"Edina stvar, ki šteje, je motivirati mlade in jim vzbuditi upanje in srečo," so bile besede Lorenza Ghielmija ob zaključku 16. mednarodne orgelske šole v soboto, 17. februarja 2018, in samo upamo lahko, da bo še vrsto let s svojim igranjem in pedagoško dejavnostjo vzpodbujal mlade k ukvarjanju s tem prelepim instrumentom.

 

Barbara De Costa


<< Nazaj na seznam novic